Foto's opening Sneaky Shoes

posted  September 6 2021

Guda koster

Guda Koster

Bijzondere figuren van Guda Koster

Dubbel-expositie in Stedelijk Museum Almelo en het Kunst-Torentje

5 februari t/m 24 april 2022

De internationale textielkunstenares Guda Koster doet met haar extraordinaire figuren het Stedelijk Museum (t/m 24 april) en het Kunst-Torentje ( t/m 3 april) in Almelo aan.

Guda Koster (Amsterdam) werkt al een leven lang met textiel, en daar is sinds enige jaren de fotografie als medium bijgekomen. Ze maakt installaties, sculpturen, performances en foto's waarin kleding een belangrijke rol speelt. Gebruik makend van het menselijk lichaam (vaak haarzelf), kleding en patronen creëert ze surreële situaties. Haar werk is niet abstract, wel gestileerd. Het is zeker vreemd en humoristisch. Guda's werk begeeft zich in het gebied tussen mode, beeldhouwkunst, fotografie en performance.

Guda’s sculpturen en foto’s van mensen die schuilgaan in strakke vormen van textiel maken nieuwsgierig. Soms is er niet meer te zien dan een been of een arm. En dat is juist de bedoeling. Kleding heeft niet alleen een functie, maar brengt ook een boodschap over. Guda: ‘In ons dagelijks leven communiceren we onze identiteit en sociale positie vooral via onze kleding. Kleding kan worden gezien als een vorm van beeldende kunst die uitdrukking geeft aan de manier waarop we onszelf en onze relatie met de wereld om ons heen zien’.

In haar figuren behandelt Guda het lichaam als een sculpturaal basismateriaal, dat altijd onpersoonlijk is en waarbij het gezicht verborgen en onzichtbaar blijft. Het gezicht is zo belangrijk dat het je afleidt van andere dingen, zoals de vorm van de kleding, de patronen of de compositie. Als je het gezicht niet kunt zien, wordt de menselijke figuur ontmenselijkt tot een sculptuur en kan de aandacht van de kijker gericht blijven op patronen, stoffen en algemene sferen. Ze zoekt in haar ontwerpen een evenwicht tussen sculptuur en mode: hoe kunnen vorm, vlak, ritme, dessin en kleur ‘kleding’ bepalen en betekenis geven, buiten de functie van het draagbare om? Draagbaar wordt hier een rekbaar begrip… Niet het ontwerp op zich is van belang maar meer het zoeken naar de mogelijkheden die kleding (omhulling) als sculptuur biedt. Kort gezegd maakt ze foto’s waarin zij zelf figureert als drager van textiele vormen die niet of nauwelijks wat met ‘kleding’ te maken hebben. 


Abstracte constructies zijn het, in felle kleuren en/of grafische dessins die opgaan in de achtergrond of daarmee juist sterk contrasteren. Het werk is afgemeten en toch vrolijk, uiterst toegankelijk en altijd meteen herkenbaar als een ‘Koster’.

De werken van Guda Koster zitten vol met alledaagse parallellen, milde maatschappijkritiek, ironie en humor. Ze speelt graag met illusie en contrast tussen het zichtbare en het onzichtbare. Onzichtbare gezichten, verborgen achter kleine huizen, geometrische vormen of bepaalde sociale of religieuze tekens, wissen de grenzen tussen mensen en context, creëren mysterie en voeden het verlangen om meer te weten, waardoor haar kunst een universele taal wordt.

Guda Koster (Alkmaar, 1957) studeerde aan de Witte Lelie in Amsterdam. Haar werk is onder andere opgenomen in de collecties van KPMG, CBK Groningen en Zorgcollectief Drenthe. Zij exposeert regelmatig en geeft performances in binnen- en buitenland: Duitsland, Rusland en zelfs Azië. Ook geeft ze wereldwijd lezingen en workshops. Op het moment doceert aan de Nieuwe Akademie Utrecht. Ze woont en werkt in Amsterdam en Berlijn.